Tuším, čo sa chcelo a tiež tuším, čo z toho chcenia zostalo. Chcelo sa čosi veľmi zmeniť, kvalitnejšie pripraviť pre život v novej, tzv. informačnej spoločnosti - a to prostredníctvom škôl. Tie sa mali zaplniť modernými informačno-komunikačnými technológiami, učitelia sa mali vzdelávať, mal sa tvoriť adekvátny edukačný obsah. To všetko sa stalo. Len...Pavol Rankov vo svojej knihe Informačná spoločnosť (LCA, 2006) píše, že v informačnej spoločnosti je vzdelaný ten, kto sa vie učiť kontinuálne, rozumie poznatkom a na ich základe dokáže vytvárať nové koncepty(str.52). A spolu s P. Lévym tvrdí, že v informačnej spoločnosti sa menia kritériá vzdelávania, takže vzdelávanie musí byť jedinečné a otvorené (str. 53).Prostriedkom na to by mali byť rôzne školenia, dištančné vzdelávania, virtuálne semináre, e-learningy, konferencie - výsledkom mal byť informačne gramotný učiteľ, schopný rozvíjať informačnú gramotnosť žiakov; schopný primerane a presvedčivo používať IKT. A najmä efektívne. Školy sa naozaj zaplnili najmodernejšími IKT, každý učiteľ dostal možnosť vyškoliť sa - a aj sa vyškolil. Len......v informačnej spoločnosti vzdelaný je ten, kto sa vie učiť kontinuálne; nie každý učiteľ to tak však chápe. A tak máme učiteľov, síce vyškolených, snáď i informačne gramotných, no neschopných rozvíjať informačnú gramotnosť žiakov. IKT sú pre nich len prostriedkom, ako ZEFEKTNIŤ, nie ZEFEKTÍVNIŤ vyučovací proces. Edukačné portály sú toho plné: prezentácií v PowerPointe, ktoré nič nepovedia; tipov na hodiny, ktoré ani náhodou nepodporia splnenie cieľa, neodbremenia žiaka od nepotrebnej práce, nepodporia tvorivosť...Takí sú - našťastie - len niektorí. Väčšina si aspoň občas pripomenie ciele, ku ktorým má viesť ich činnosť...
25. feb 2008 o 11:56
Páči sa: 0x
Prečítané: 453x
Efektne alebo efektívne?
Nikdy nie je na škodu pripomenúť si ciele, ku ktorým má viesť vaša činnosť. (Vladimír Jodas, 2000)
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(0)